Mejrup GU

Mette Tranberg Opstrup
Formand for MGU
Skriv en besked
Denne side er beskyttet af reCAPTCHA og Googles privatlivspolitik og betingelser.

Om foreningen

Velkommen til Mejrup Gymnastik og Ungdomsforening(MGU)

Det er mig en fornøjelse at byde dig velkommen i Mejrup Gymnastik og Ungdomsforening(MGU); idrætsforening hvor der er plads til alle uanset alder og køn.

Måske er du ny i Mejrup eller måske sidder du og tænker, hvordan er det lige det hele hænger sammen i MGU. Det kan du blive lidt klogere på efter endt læsning af dette skriv. I MGU foregår meget synligt arbejde, men ”bag facaden” lægger mange mennesker også kræfter i det ”usynlige” arbejde, der sikrer hele driften af MGU. MGU er oprettet som forening i 1966.
Hvordan er det så lige det fungerer..?

Tilknyttet fil: Vedtaegter_2022.pdf

Formål

Foreningens formål er at fremme interessen for idræt og motion i Mejrup uanset alder, køn eller færdigheder. At varetage tilsluttede underafdelinger og medlemmers interesse inden for disse
områder. Der arbejdes i foreningen med at skabe et miljø, hvor alle er velkommen i en atmosfære af sammenhold og kammeratskab.

Organisatorisk

Vores forening / MGU er opbygget i underafdelinger som består af 8 idrætsafdelinger: fodbold, håndbold, badminton,squash-bordtennis, senioridræt, svømning, fitness, gymnastik og cykling. Tilsammen har alle afdelinger ca. 2160 medlemmer.

Indblik i organiseringen af MGU

MGU ledes overordnet af en hovedbestyrelse bestående af et valgt forretningsudvalg og underafdelingernes formænd. Her tages stilling til samtlige overordnede beslutninger i MGU. Beslutningerne kan omhandle: Hjemmesiden, samarbejdet med hallen, NYX, fordelingen af haltider, økonomi, samarbejdet mellem afdelingerne og driften af hele foreningen.
Hver underafdelingen bestemmer selv, hvilket bestyrelsesmedlem man ønsker som repræsentant til de enkelte hovedbestyrelsesmøder, men indkaldelser og referater fra hovedbestyrelsesmøder skal altid gøres tilgængelig for underafdelingernes formænd.

Hovedbestyrelsen afholder møder ca. hver tredje måned. Mødernes formål er en sikring af gensidige orienteringer og drøftelser der vedrører hele MGU.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset mødte stemmeberettigede og det er her medlemmerne af forretningsudvalget
vælges.

Forretningsudvalget

Forretningsudvalget tegner foreningen over for Holstebro kommune, og har det økonomiske ansvar over for Holstebro kommune.

Forretningsudvalget forventer at underafdelingerne betragter sig som en lille del af et samlet MGU og handler derefter. Forventninger stiller derfor krav til et konstruktivt samarbejde afdelingerne imellem, hvor der tages gensidige hensyn til hele foreningens fordel.

Underafdelinger

Hver enkelt underafdeling ledes af en selvstændig bestyrelse. Afdelingerne planlægger og gennemfører egne aktiviteter og opgaver – det vil derfor typisk være formanden eller bestyrelsen af
for en afdeling man skal kontakte ved spørgsmål til en specifik problemstilling.

Hver afdeling er ansvarlig for egen økonomi. Dog hæfter alle for hinanden i solidaritet, hvis / når der er brug for dette.

NYX

Hovedbestyrelsen udpeger et bladudvalg til at forestå udgivelsen af medlemsbladet NYX.
NYX er medlemsbladet fra MGU. NYX blev udgivet første gang i 1969, og bliver stadig omdelt gratis hver måned af frivillige i hele Mejrup sogn. Bladet indeholder nyt fra de forskellige afdelinger i MGU, nyt fra Mejrup Kultur- & Fritidscenter og de lokale foreninger, samt Mejrup Kirke. Og vigtigt er, atnævne alle de lokale annoncører - det er deres annoncer, der betaler NYX.

Mejrup kultur- & Fritidscenter

Er ikke en direkte del af MGU, men er en meget tæt samarbejdspartner. For at sikre dette tætte samarbejde sidder der to personer i Centerbestyrelsen, som er udpeget af MGU.

Byfesten

Byfesten er ikke en direkte del af MGU, men må betegnes som en støtteforening. Hvis formål er, at samle penge ind til Børne - og ungdomsarbejde i MGU. Der bruges hvert år mange frivillige kræfter til fordel for, at vi alle hvert år kan glæde os til en hyggelig festuge.

Støtteforeningen Danmark

Vi har indgået et samarbejde med stoetteforeningdanmark.dk som sælger bambustøj fra deres egen webshop og som så genererer løbende økonomisk støtte til MGU. De penge vil vi bruge til at finansiere evt. aktiviteter eller nye projekter.

Mejrup borgerforening

Dem samarbejder vi med og dette samarbejde giver mulighed for at drøfte fælles interesser, der vedrører hele Mejrup.

MGU arbejdet – baseret på frivillig arbejdskraft

Mejrup er en by i udvikling, hvilket smitter af på MGU - alle underafdelinger vokser. De mange frivillige hjælpere i MGU har æren for at foreningen trives og til stadighed udvikles. Flere medlemmer
kræver flere hjælpere. MGU opfordrer derfor til, at man ser på eget engagement i foreningslivet. Er du en af dem der nyder, men også gerne selv vil yde en indsats i fællesskabets navn – så er der brug for
dig!. Jo flere –jo sjovere og mere overskueligt bliver det!
Tak fordi du har læst dette skriv skulle du have spørgsmål eller gode ideer så kontakt os gerne eller tag et kig på vores hjemmeside hvor du kan læse mere om blandt andet idrætsafdelingerne.

Kom og vær' med i MGU fællesskabet.

Mette Tranbjerg Opstrup